Svar: Julemad

18. december 2020

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Sofie

Tak for dit fine spørgsmål omkring julemad :)

Nu hvor din dreng er 6 måneder gammel, så må han faktisk gerne begynde at få en del, men dog ikke alt, så der er lidt retter, som det anbefales, at du går uden om.

Han må gerne få kartofler - både brunede og almindelige kogte kartofler, men han bør ikke få brun sovs, da dette laves med komælk. Han må derimod gerne få lidt af vandet/fedtet fra flæskestegen, og du kan mose kartoflerne med dette, bruge det som en slags smørsovs, hvilket jeg tænker, vil smage rigtig godt for ham.

Han må også meget gerne få kogt rødkål, syltede asier, syltede agurker, syltede eller bagte rødbeder og lignende, dog skal det hakkes meget fint.

Han må også gerne få f.eks. tyttebærgele, ribsgele og lignende, hvis I spiser det f.eks. sammen med ovnbagte æbler - moset sammen, vil han sikkert også synes om disse nye smage af både surt og sødt :)

Han må gerne få både flæskesteg, medister, frikadelle, and, gås, kalkun.. det skal bare hakkes godt og blandes i kartoffel- eller grøntsagsmosen.

Han må også gerne få sylte, leverpostej, marinerede sild.. hvis I til julefrokosten spiser dette - igen naturligvis hakket i en konsistens, som han kan kapere.

Og ja - han må også gerne få f.eks. et stykke flæskesteg eller et par sprøde svær at sidde med i hånden og sutte på. MEN, du skal være meget forsigtig, da han let kan få bidt et stykke af, eller det kan knække og sætte sig fast i halsen. Samtidig er der ofte en del salt på flæskesvær, hvilket han jo ikke skal have for meget af, men lidt salt er okay. Så "hvor store lunser" du kan give ham i hånden afhænger meget af, hvor god han er til at sutte, tygge, opbløde med og arbejde med maden i munden og han skal hele tiden være under observation, når han sidder med mad i hånden selv! Hvis han får noget galt i halsen, ...

Annonce

... så skal du være parat til at hjælpe ham og få det ud. Alternativt kan du evt. komme lidt flæskesteg, and og lignende i et food-net, baby-feeder eller lignende, så han stadig kan sidde og sutte, gnaske osv. og få masser af smagsoplevelser, men ikke får noget galt i halsen.

Han er som sagt for lille til at få komælk, og det betyder, at han stadig er for lille til at få mælke- eller flødesovs, ligesom han heller ikke bør få risengrød eller ris a la mande. Du skal også holde igen med kanel, som kun bør gives i meget små mængder, og hvis du f.eks. vil give ham nødder, så skal disse hakkes meget fint.

Med hensyn til væskebehov, så er hans døgnbehov nu 110 ml pr kg. han vejer. De fleste børn på 6 måneder, har et døgnbehov på mellem 800-1000 ml mælk, afhængig af deres vægt. Størstedelen af dette dækkes via de flasker han får, og derudover skal han så tilbydes vand af kop til alle måltider. Han vil sandsynligvis trives med 6 flasker i døgnet nu, og i takt med at han nærmer sig 7 måneder, og han begynder at spise mere skemad, så vil antallet af flasker skulle skrues ned til 5 flasker, og i 7 månedersalderen vil 4 flasker ofte være passende. Og så skal han derudover selv styre sit behov for væske via vand af kop, som gives til alle måltlder, og som også kan bruges som tørstslukker imellem måltiderne i takt med at antallet af flasker skrues ned :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Der er således ikke en fast mængde vand, som han skal drikke dagligt (der er en fast mængde mælk). Og du må et eller andet sted tro på, at han drikker det, han har behov for, hvis du tilbyder ham det - og så skal du naturligvis holde øje med hans bleer, og sikre dig, at han tisser fint, og at urinen er klar. Det er den bedste indikator for, at han får den mængde væske, som han behøver.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

- Og rigtig god jul til jer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år